
そうりゅうそうじゅ双龍争珠
soryusoju
作家名 | 横山大観 |
---|---|
Artist | yokoyama taikan |
生没年 | 1868〜1958 |
制作年 | 明治38年(1905) |
サイズ(Dimensions) | (外寸)161.0×99.4cm (内寸)78.1×49.3cm |
分類(Category) | 日本画 |
形状・技法・材料 | 掛軸 / 彩色 / 絹 |
解説 | この作品は朦朧体といわれた手法で描かれている。松の枝を龍、月を宝珠に見立てると「双竜、珠を争う」という題にあるとおり、二頭の龍が珠を争うさまが見えてくる。この作品は岡倉天心が「東洋の理想」のなかで述べた日本人の精神をとらえようとしている「アジアの理想」と「ヨーロッパの化学」がそれぞれ龍のごとく生命の宝珠を争っているようだ、という一節にヒントを得たものといわれている。画面そのものが放つ精神性は、思想の優位を物語っているように思える。この作品を描くこと創造への気持ちを新たにしようとしたのだろう。 |
Explanation | This work is depicted in a technique called obscurity. If you think of a pine branch as a dragon and the moon as a jewel, you can see two dragons fighting for the pearl, as the title "Ssangryu Fights for the Pearl." This work is said to have been inspired by a passage by Tenshin Okakura in "Oriental Idies" in which he said that "Asian ideals" and "European chemistry," which are trying to capture the spirit of Japan people, seem to be fighting for the orb of life like dragons. The spirituality that the picture itself radiates seems to speak of the primacy of thought. I guess he was trying to renew his desire to paint and create this work. |
本ウェブサイトに掲載されている文章、画像、その他の著作物に関する著作権等は、 当館またはその著作者等に帰属します。無断転用・転載はお断りします。